Opracowała : mgr Aniela Olszewska
Edukacja bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa dzieci w ruchu drogowym wynika z ich właściwości psychofizycznych i ze społecznej odpowiedzialności dorosłych za ich bezpieczeństwo zdrowia i życia. Dlatego należy ją rozpocząć jak najwcześniej, a wiek przedszkolny traktować jako podstawowy element przygotowania dziecka do szkoły oraz do dalszych etapów jego życia i działalności. W świetle aktualnego prawa drogowego dziecko w wieku 6 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek, co najmniej 10 lat. Ale już dzieci w wieku 6 lat muszą poznać zasady ruchu drogowego i posiąść umiejętność uczestniczenia w ruchu drogowym. Ponieważ nie można sądzić, że w momencie ukończenia 7 lat dzieci staną się nijako automatycznie dojrzałe do samodzielnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Na pewno nie. Dlatego należy je do tego uczestnictwa i to samodzielnego przygotować w przedszkolu. Zapewnia to program wychowania w przedszkolu w podstawowej dziedzinie wychowania, jaka jest wychowanie zdrowotne, które obejmuje min. „Kształtowanie czynnych postaw wobec bezpieczeństwa własnego i innych, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i przyswajania wiedzy o tym, co zagraża zdrowiu, rozumienie konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego. Podczas edukacji bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa dzieci w ruchu drogowym wynika, że musimy zwrócić uwagę na niektóre cechy dzieci. Przede wszystkim nie mają one żadnego doświadczenia w tym zakresie i nie przewidują skutków określonych w ruchu drogowym. Określone sytuacje poznają za pomocą wzroku i słuchu. Ale spostrzeganie wzrokowe ograniczone jest zwężonym polem widzenia, ze względu na słabą ruchliwość gałek ocznych oraz na ich wzrost. Dzieci mają także poważne trudności w ocenie kierunku i źródła, z którego dochodzi określony dźwięk. Nie są one w stanie prawidłowo ocenić określonych sytuacji ruchu drogowego, np. prędkości jadącego pojazdu, odległości zbliżającego się pojazdu, prędkości własnego chodu i czasu potrzebnego do przejścia przez odpowiedni odcinek jezdni, czyli nie mają jeszcze dostatecznie rozwiniętej orientacji przestrzenno- czasowej. Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzują się dużym zaciekawieniem i zainteresowaniem ruchu drogowego i motoryzacją, zwłaszcza chłopcy. Chociaż z drugiej strony, częściej niż dziewczynki naśladują sposoby uczestnictwa w ruchu drogowym dorosłych. Znajomość podstawowych cech stanowią punkt wyjścia do ich edukacji w bezpieczeństwie i kulturze ruchu drogowego. Do podstawowych form edukacji dzieci do uczestnictwa w ruchu drogowym można zaliczyć: 1. Zabawy i gry 2. Zabawy z piosenką 3. Zabawy i gry dydaktyczne z zastosowaniem modeli stymulujących 4. Wycieczki i spacery 5. Kącik ruchu drogowego 6. Wystawka 7. Teatrzyki Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w ruchu drogowym nie tylko jest programem obowiązkowym każdego nauczyciela przedszkola, ale także powinnością moralno- społeczną. Obowiązek ten spoczywa także na rodzicach. Rodzic powinien być pomocnikiem w zakresie edukacji dziecka. Musi też mieć pełną świadomość odpowiedzialności za dziecko. Przepisy z kodeksu drogowego jasno określają, iż dziecko do 7 roku życia nie może być samodzielnym uczestnikiem ruchu drogowego na wszystkich drogach publicznych, dlatego też rodzice są odpowiedzialni na bezpieczną drogę do i z przedszkola. O bezpieczną drogę do przedszkola i z przedszkola apelują też policjanci. Zwracają uwagę nam nauczycielom jak i wam rodzicom, że na naszych drogach dochodzi do coraz większej ilości wypadków, których ofiarami są dzieci. Dlatego też musimy uczulić nasze pociechy i to od najmłodszych lat na znaki drogowe, zebry na jezdni, światło czerwone i zielone, niebezpieczeństwa czyhające na dzieci w domu, w drodze do przedszkola, w czasie zabawy. Drogi Rodzicu, jeśli chcesz, aby Twoje dziecko było bezpieczne i żeby nie stała mu się żadna krzywda na drodze i w domu z wracaj uwagę dziecku na to, że: - przez jezdnię przechodzimy tylko w miejscach dozwolonych - zanim przejdziemy, musimy zatrzymać się i sprawdzić czy nic nie jedzie - uważamy na doły, przejazdy kolejowe - przechodzimy równym i spokojnym krokiem To są niektóre z zachowań, na które Wy jako rodzice musicie zwracać uwagę, lecz, aby dziecko na drodze zachowywało się w sposób odpowiedzialny, to musimy jako dorośli dawać im taki przykład do naśladowania. Wiek przedszkolny jest najbardziej właściwy do kształtowania u dzieci różnych umiejętności i nawyków koniecznych w późniejszym ich życiu. Wdrażanie dzieci w tak wczesnym wieku do przestrzegania zasad bezpieczeństwa ma swoje uzasadnienie również w aktywności i zaciekawieniu przedszkolaków. Ruch drogowy i motoryzacja fascynuje naszych wychowanków.
LITERATURA
1. „O bezpieczeństwie dzieci na drogach i ulicach” – Lidia Jastrzębska Wych. Przedsz. 1980 nr 9 str. 449 2. „Poznanie zasad bezpieczeństwa na drodze”- Jadwiga Jaroszek Wych. Przedsz. 1981 nr 6 str. 354 3. „Przedszkolak bezpieczny na drodze”- Bogumiła Bognacka, Hanna Usielska- Ptaszek WsiP 1998r. 4. „Ostrożność i rozwaga to moje bezpieczeństwo”- Policja dzieciom 1993 5. „Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym do uczestn9ictwa w ruchu drogowym” E. J. P. Frątczakowie – 1987
|